Forfatter
Tittel Tett på: frafall i skolen og psykisk helse
Medansvarlig
Språk
Hylleplassering
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Hvordan kan skolen møte elever som har et begynnende, omfattende eller fullstendig fravær fra skolen? Denne boken tar for seg sentrale begreper som inkludering, tilpasset opplæring og psykososialt læringsmiljø, og knytter disse begrepene til forståelse av frafallsproblematikk i skolen. Boken belyser både hvordan frafall kan forklares og på hvilke tiltak som er satt i gang fra myndighetenes side for å begrense frafallet i den videregående skolen. Forfatterne tar utgangspunkt i fem elevhistorier der elevene selv forteller om møtet med skolen i den perioden det var vanskelig å komme dit og delta i undervisningen. Etter elevhistoriene finner leseren en kort refleksjonsdel med drøftingsspørsmål knyttet til historiene. Siste del av boka har en tiltaksdel der forfatterne presenterer konkrete arbeidsmetoder som kan brukes i det daglige arbeidet med elevene. Omtalen er utarbeidet av BS.
Har bibliografi
ISBN
Tilgjengelige
Lånere på venteliste
*00001631pam 22002291 4500
*00115177
*008 a 00nob 2
*015 $a0525998$bBIBBI
*019 $bl
*020 $a978-82-450-2041-0$bh.$cNkr 299.00
*08201$a371.2913$zh$223/nor
*090 $c371.2$dO
*100 0$aOlsen, Maila Inkeri$d1955-$jn.
*24510$aTett på$bfrafall i skolen og psykisk helse$cMaila Inkeri Olsen, Lene Holmen
*260 $aBergen$bFagbokforl.$c2018
*300 $a171 s.$bfig.
*505 $aHar bibliografi
*520 $aHvordan kan skolen møte elever som har et begynnende, omfattende eller fullstendig fravær fra skolen? Denne boken tar for seg sentrale begreper som inkludering, tilpasset opplæring og psykososialt læringsmiljø, og knytter disse begrepene til forståelse av frafallsproblematikk i skolen. Boken belyser både hvordan frafall kan forklares og på hvilke tiltak som er satt i gang fra myndighetenes side for å begrense frafallet i den videregående skolen. Forfatterne tar utgangspunkt i fem elevhistorier der elevene selv forteller om møtet med skolen i den perioden det var vanskelig å komme dit og delta i undervisningen. Etter elevhistoriene finner leseren en kort refleksjonsdel med drøftingsspørsmål knyttet til historiene. Siste del av boka har en tiltaksdel der forfatterne presenterer konkrete arbeidsmetoder som kan brukes i det daglige arbeidet med elevene. Omtalen er utarbeidet av BS.
*650 1$aSkolefravær$1371.2913$2BS$9nob
*650 2$aElever$xPsykisk helse$1371.713$2BS$9nob
*700 0$aHolmen, Lene$emedforf.$jn.
*900 0$aInkeri Olsen, Maila$zOlsen, Maila Inkeri$9nor
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening